Weefseldonatie in het ziekenhuis

Is een patiënt overleden in een ziekenhuis? Controleer het leeftijdscriterium en de meest voorkomende contra-indicaties voor weefseldonatie. En ontdek of je het Donorregister moet raaplegen.

> Direct naar: weefseldonatie buiten het ziekenhuis

Wanneer is weefseldonatie niet mogelijk?

• Bij een leeftijd van 86 jaar of hoger.
  • Bij een hematologische maligniteit of premaligne hematologische aandoening op het moment van overlijden of in het verleden.
  • Bij degeneratieve ziekten van het centraal zenuwstelsel van onbekende oorsprong of met een prionachtige pathogenese, zoals Parkinson, Alzheimer, MS, ALS en alle vormen van dementie.

Criteria gecheckt?

Weefseldonatie is mogelijk

De overledene is jonger dan 86 en er zijn geen contraïndicaties.

• Bel het Orgaancentrum voor raadpleging, ook bij twijfel: 071-579 57 95 (24/7)
  • Houd patiëntgegevens bij de hand: burgerservicenummer, naam, voorletter(s), geboortedatum, geslacht en adres
  • Plus gegevens behandeld arts: BIG-registratienummer, centrum en plaats en telefoonnummer waarop hij bereikbaar is

Weefseldonatie is niet mogelijk

De overledene is 86 jaar of ouder en/of er zijn contra-indicaties.

• Wie mag raadplegen?

Vervolgstappen na raadplegen

Donatiegesprek

In het donatiegesprek bespreek je de registratie in het Donorregister met de naasten en geef je uitleg over de procedure.​​

Tips voor gesprek

Aanmelden donor

Is weefseldonatie een optie na het donatiegesprek? Dan meld je de donor aan bij het Orgaancentrum.

Procedure

Weefselprocedure

Wat is belangrijk voor de procedure en wat zijn de prioriteiten als er meerdere weefsels voor donatie beschikbaar zijn?

Procedure

Nazorg

Hoe is de nazorg aan nabestaanden geregeld?

Modelprotocol

Het Modelprotocol geeft een uitgebreide omschrijving van ale stappenbij weefsel- en orgaandonatie.