Week van het Donorgesprek 2024: 'Weet hoe het zit!'

7 oktober 2024

Uit een recente IPSOS-peiling blijkt dat er nog veel vraagtekens en onzekerheden leven over hoe orgaan- en weefseldonatie nu precies werkt. Terwijl het, om een passende keuze te kunnen maken in het Donorregister, juist zo belangrijk is om goed geïnformeerd te zijn. ‘Weet hoe het zit’ is dan ook de campagnetitel van de Week van het Donorgesprek, die 7 oktober van start gaat.

De jaarlijkse campagneweek is een initiatief van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Directeur-bestuurder Naomi Nathan: “Dit keer zoomen we in op de meest voorkomende vragen en zorgen. Daar zetten we betrouwbare informatie en ervaringsverhalen tegenover. Zodat je weet hoe het zit.”

Onwetendheid over donatie

De IPSOS-peiling laat zien dat lang niet alle Nederlanders de feiten kennen over orgaan- en weefseldonatie. We denken bijvoorbeeld al snel niet geschikt te zijn als donor. Zo denkt bijna 1 op de 3 dat je ongeschikt bent als je een (chronische) ziekte hebt. En denkt de helft van de respondenten dat je geen orgaandonor kunt zijn als je drugs gebruikt. Ook weet slechts 4% van de respondenten dat je zelfs tot je 80e jaar nog orgaandonor kunt zijn. Met name jongeren blijken lang niet altijd goed op de hoogte. Bijna de helft van de 18- tot 24-jarigen denkt dat je geen donor mag zijn als je tatoeages hebt. In de campagne licht de NTS toe hoe het zit: dat ziekte, leeftijd of leefstijl niet per definitie reden zijn om niet te kunnen doneren.

Vertrouwen

Ruim 8 op de 10 Nederlanders (83%) heeft er vertrouwen in dat een arts al het mogelijke zal doen om iemands leven te redden, als diegene geregistreerd staat als donor. 6% heeft hier ‘weinig tot geen vertrouwen’ in. “Ik ben donor, dus doet een arts minder zijn best voor mij, is soms de gedachte. Die zorgen zijn echt niet nodig”, legt Thomas Cherpanath, intensivist in het Amsterdam UMC, uit. “Een heel IC-team van verpleegkundigen en artsen doet er alles aan om jou als patiënt de beste zorg te geven. Pas wanneer er echt geen herstel meer mogelijk is stoppen we in goed overleg met de familie met de behandeling. Dan pas wordt het Donorregister geraadpleegd en komt orgaandonatie ter sprake. Een arts doet dus altijd zijn uiterste best, of je nou donor bent of niet!”

Praten over donatie

“Om een passende keuze te kunnen maken in het Donorregister, is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn”, legt NTS-directeur Nathan uit. “Het erover praten helpt ook. Orgaandonatie is geen heel gangbaar gespreksonderwerp, maar het gaat ons wel állemaal aan.” Daarom stimuleert de NTS Nederlanders om zich goed te informeren en het praten over orgaandonatie te normaliseren. De jaarlijkse campagneweek is hierin een belangrijk moment.

Weet-hoe-het-zit-quiz

Speciaal voor de campagneweek werd ook een korte ‘weet-hoe-het-zit quiz’ ontwikkeld. In de quiz komen de meest gestelde vragen over orgaandonatie langs, zoals ‘tot welke leeftijd mag je donor zijn’ en ‘als ik geen donor wil zijn, wat moet ik dan doen’. Na elke vraag krijgt de deelnemer ook meteen het juiste antwoord te zien, met een uitleg.

*De peiling van Ipsos is ingevuld door 1200 Nederlanders. Het onderzoek is nationaal representatief uitgezet op geslacht, leeftijd (18-80) en regio.

Thomas Cherpanath in een video voor de Week van het Donorgesprek