Wachtlijst voor een hoornvlies

Het hoornvlies (cornea) is het doorzichtige voorste deel van het oog. Het kan zijn dat je hoornvlies ziek of beschadigd is. Jouw oogarts bepaalt samen met jou of een hoornvliestransplantatie de beste oplossing is. Hiervoor is oogweefsel (het hoornvlies) van een overleden donor nodig. Lees hier meer over de wachtlijsten voor oogweefsel.

De reguliere wachtlijst

Een patiënt die een hoornvliestransplantatie nodig heeft, komt bijna altijd op de reguliere wachtlijst. Op deze lijst heb je geen specifiek type hoornvlies nodig. De oogarts kiest het moment waarop de patiënt een transplantatie krijgt, de operatie wordt dan ingepland en de weefselbank maakt het hoornvlies klaar voor de operatie.

In Nederland zijn er meestal genoeg hoornvliezen van overleden donoren beschikbaar. Maar hoornvliezen zijn beperkt houdbaar, en de ene maand zijn er meer donoren dan de andere maand. Dus er moet soms wat geschoven worden in de planning van de operaties.

De wachtlijst voor een specifiek type hoornvlies

Er is ook een wachtlijst voor patiënten die een specifiek type hoornvlies nodig hebben. Jouw arts zal aangeven of dit in jouw situatie nodig is. Dit komt niet vaak voor. Het gaat om een hoornvlies met een HLA-typering. HLA staat voor Humaan Leukocyten Antigeen. Past het HLA van de donor niet bij het HLA van de patiënt op de wachtlijst, dan kan er een afweerreactie ontstaan. Het kan lastig zijn om een donor te vinden met een vergelijkbaar HLA, waardoor de wachttijd langer kan zijn dan voor patiënten op de reguliere wachtlijst.

Als er een hoornvlies met een bepaald HLA-type beschikbaar komt, berekent een computerprogramma welke patiënt op de wachtlijst inaanmerking komt. Allerlei factoren zijn belangrijk bij deze berekening, bijvoorbeeld hoelang je al wacht op een donorhoornvlies en jouw medische situatie.