‘Maar liefst 1 op de 3 Nederlanders heeft een migratieachtergrond. En daarvan is ongeveer tweederde niet-westers,’ zegt Ramzi Oulad Lmaroudia. ‘Logisch dus dat dit wat vraagt van gespreksvoering in de medische praktijk. Zeker als het gaat over iets gevoeligs als levenseinde en orgaandonatie. Mensen uit andere culturen denken hier vaak anders over dan mensen met een Nederlandse achtergrond.’
Aandacht voor specifieke behoeftes
‘In mijn rol als geestelijk verzorger sta ik mensen bij wanneer het ‘gewone’ wordt doorbroken. Denk daarbij aan ziekte, verlies en sterfte. Dan hebben patiënten, naasten of nabestaanden een luisterend nodig. Gelovige mensen hebben soms speciale behoeftes. Zo nodig en naar wens kan de geestelijk verzorger bij hen rituelen uitvoeren, variërend van voorlezen uit de Koran - of een ander religieus boek - tot bidden voor zieke personen. Maar ook Roma, kampbewoners en mensen van het Nederlandse platteland zijn groepen met een specifieke achtergrond en cultuur. Voor al deze mensen is er landelijk meer aandacht nodig voor cultuursensitieve zorg en gespreksvoering.’
Openstaan en nieuwsgierig zijn
Vanwege zijn moslimachtergrond, is de islam Ramzi’s aandachtsgebied. ‘Maar ik ben er voor iedereen’, benadrukt hij. ‘Of iemand nou rooms-katholiek, boeddhist of moslim is, dat maakt voor mij niet uit. Cultuursensitief betekent dat je de levensbeschouwing en achtergrond van je gesprekspartner of de overledene meeneemt en respecteert. Ze bepalen iemands normen en waarden. Aandacht daarvoor is essentieel, omdat daar gezondheidsbeslissingen en gedrag uit voortvloeien. Bij het voeren van een goed gesprek zijn twee eigenschappen naar mijn idee van essentieel belang: je moet openstaan voor een ander en nieuwsgierig zijn.'